Lumina care luminează pe orice om
“Lumina aceasta era adevărata Lumină, care luminează pe orice om venind în lume.” Ioan 1:9
Cristos este "adevărata Lumină" pentru că luminează prin El însuși. Aici nu se face un contrast între adevărata lumină și falsa lumină, ci între lumina derivată și lumina ca sursă. Ioan a adus lumină dar el nu era sursa luminii, Lumina în esență.
Luminarea este legată și are de-a face cu venirea lui Cristos în lume. De aceea este vorba despre o iluminare mântuitoare. Aici nu se are în vedere orice fel de lumină și înțelepciune, pe care o au oamenii datorită purtării de grija lui Dumnezeu pentru umanitate.
Explicația expresiei "pe orice om" este simplă. Dacă ne gândim la categoria oamenilor iluminați cu lumina mântuitoare, nici unul dintre aceștia nu este luminat prin altceva decât prin lumina lui Isus Cristos.
Ioan nu spune că orice om de pe planetă este iluminat în mod mântuitor, ci că toți cei luminați cu lumina mântuitoare au fost luminați prin Isus indiferent de cauzele secundare care au stat în spatele acestei iluminări.
Deci textul nu poate face referire la lumina naturală împrăștiată peste toată umanitatea, și de care oamenii o parte chiar înainte de întruparea lui Cristos deși sursa ei este tot Cristos -ul pe existent în eternitate.
Contextul pasajului stabilește foarte clar că este vorba despre întruparea lui Cristos iar expresia "venind în lume" tocmai la acest lucru se referă – la întruparea lui Cristos, nu la nașterea oamenilor. Contextul arată că acesta este subiectul - întruparea Logosului.
Faptul că autorul numește această lumină "adevărata lumină" este limpede că se referă nu la o lumină generală oferită întregii umanități, ci la o lumină specială mântuitoare care este legată specific de întruparea Domnului Isus.
Augustin folosește următoarea imagine: există un director care, este singura persoană care are o școală în oraș, și va fi numit profesorul tuturor deși multe persoane nu se vor duce vreodată la școală.
Cei care spun că aici se are în vedere harul prealabil dat fără excepții oricărei ființe de pe planetă au câteva probleme: 1. Celor dinainte de Hristos nu li s-a dat iluminarea?; 2. Se ignoră toate expresiile textului care arată că se are în vedere doar cei iluminați spre mântuire: 3. Se batjocorește implicit harul special al mântuirii confundându-l probabil doar cu predicarea externă a Evangheliei; 4. Acest har pare să fie nefolositor fiindcă Pavel spune la general că pentru neamuri Evanghelia este de neînțeles și o nebunie.