sf3.ro Web analytics

Trei perspective despre „harul prealabil” (sau cum mântuie Dumnezeu omul)

February 23, 2018 0 Comments

În teologia arminiană conceptul de har prealabil sau har pregătitor are un rol foarte important. Este absolut necesar să știm cărui concept ne adresăm atunci când dezbatem sau oferim un răspuns acestor idei. Există trei mari perspective cu privire la harul prealabil.

1. Poziția clasică arminiană.

Omul este rob păcatului până când Duhul îl cercetează, îi deschide inima, îl atrage la Hristos și îl convinge de păcat prin Evanghelie. Atunci este eliberată voința pentru a se putea încrede în Hristos. Harul prealabil este dat doar celor care aud Evanghelia.

2. Poziția harului prealabil în două faze

– Harul prealabil general este dat tuturor oamenilor așa încât toți sunt atrași la Dumnezeu și sunt vindecați de totala depravare prin harul lui Dumnezeu și jertfa lui Hristos. Această vindecare nu este totală, ci omul ajunge într-o stare de depravare parțială.

– Harul prealabil particular este dat oamenilor care aud Evanghelia. Eliberarea totală de robia păcatului vine când omul aude Evanghelia și are parte de chemare lăuntrică a Duhului.

Între cele două faze amintite mai sus omul se află într-o stare intermediară (a nu se confunda cu starea intermediară după moarte) – el nu este nici neregenerat dar nici regenerat, ci este parțial regenerat. Omul are o abilitate suficientă pentru a se încrede în Hristos. După ce omul crede el este deplin regenerat.

3. Poziția wesleyană

Datorită jertfei lui Hristos, dată pentru toți oamenii, Dumnezeu a dat un har prealabil universal (tuturor oamenilor) care îndepărtează total depravarea omului (a tuturor oamenilor). Omul se află acum într-o stare neutră. Acest har este dat aparte de Evanghelie. Alții adaugă că omul nu doar este într-o stare neutră ci este înclinat și făcut doritor față de Dumnezeu. Unii susțin că dacă oamenii răspuns revelației naturale primite de la Dumnezeu ei pot fi mântuiți prin această credință chiar dacă n-au parte de Evanghelie.

Principii comune în toate cele trei perspective:

– harul prealabil precede întotdeauna decizia omului

– harul prealabil poate și este respins în multe cazuri

– harul prealabil capacitează omul să se convertească

– harul prealabil este dat tuturor oamenilor

– harul prealabil duce omul într-o transformare parțială

– harul prealabil este dat irezistibil – în afara deciziei omului

– harul prealabil este suficient pentru dar nu garantează mântuirea

– harul prealabil nu îl mântuiește pe om ci îl ajută să coopereze cu Dumnezeu

– harul prealabil face ca nici un om să nu fie depravat total

Bineînțeles, aș avea câteva întrebări pentru arminienii care susțin această poziție a jarului prealabil:

  • Unde este gloria lui Dumnezeu dacă mântuirea este decisă, în final, de om – nu de Dumnezeu.

  • Unde este libertatea omului dacă Dumnezeu îi dă harul prealabil în mod irezistibil – fără să-l consulte

  • Ce factor îl determină pe un om aflat într-o stare neutră, sau înclinat spre Dumnezeu, să acționeze schizofrenic pentru a alege răul?

  • Cu ce scop sunt abilitați cei ce nu vor auzi niciodată Evanghelia? la ce îi ajută harul prealabil? să fie mai civilizați?

  • Unde vorbește Biblia despre oameni eliberați de păcat înainte să fie regenerați? (chiar unii care n-au auzit niciodată Evanghelia, nu doar că n-au crezut-o). Unde găsim în Biblie această a treia categorie de oameni?

  • De ce mai este nevoie de regenerare dacă omul este abilitat, adus într-o stare neutră sau chiar înclinat spre Dumnezeu chiar înainte să se convertească, nu doar înainte să fie regenerat?

  • Dacă un om moare imediat după ce primește harul prealabil – și se află într-o stare neutră – se duce în rai sau în iad – având în vedere că este eliberat de păcat? Se duc în iad oamenii eliberați de păcat? se duc în cer oamenii neregenerați?

  • Dacă oamenii care n-aud Evanghelia pot fi mântuiți răspunzând pozitiv revelației naturale – de ce să le mai predicăm Evanghelia deodată ce mântuirea e posibilă și fără ea?

  • Înseamnă că jertfa lui Hristos a cumpărat eficient doar o perioadă de probă în care suntem testați ce anume vom alege? Acesta este singurul lucru oferit eficient tuturor!

  • Oamenii pot avea har și totuși să se ducă în iad? – pentru că toți oamenii au în ei harul prealabil care a lucrat și i-a transformat.

  • Rugăciunile credincioșilor pentru cei necredincioși sunt în zadar înaintea lui Dumnezeu deodată ce Dumnezeu a făcut tot ce putea face prin harul prealabil? Dumnezeu nu poate să facă mai mult decât atât pentru că ar însemna să le calce voința.

  • Dacă ceea ce mă face diferit este că eu am acceptat același har de care au avut parte toți dar nu l-au primit toți, cum pot spune eu că Cel care mă face diferit este Domnul?

  • Putea Dumnezeu să creeze o lume în care toți oamenii să fie puși în asemenea circumstanțe și sub o asemenea lucrare a harului încât toți să accepte harul prealabil? Dacă da, de ce nu a făcut-o?

  • Ce se întâmplă cu sfinții Vechiului Testament care au fost mântuiți? Cum au fost ei mântuiți fără auzirea Evangheliei și primirea harului prealabil care vine odată cu ea?

sursa foto: https://goo.gl/images/AEiyf7